Dihalin matka

Auran lapset on siis nyt tekstiltään valmis. Kuvia puuttuu vielä ja vain hyvin harva kuva tulee olemaan tätä tasoa. Todennäköisesti vain tämä. Nähtyäni instagramissa usein saman luontokuvaajan otoksia, jotka suorastaan sävähdyttivät, aloin seurata kyseistä kuvaajaa. Kun kuva usvaisesta peltotiestä tuli vastaan, näin mielessäni kuinka Dihal kantaa Viviania varjojen seuratessa. Pyysin siis saada ostaa kuvan ja kerroin mihin tarkoitukseen. Kuvaaja myi valokuvan ja sain siihen käyttöoikeudet, muistakaa että etenkin myyntiin tarkoitetussa materiaalissa on huomioitava tekijänoikeus. Ammattimaiseen valokuvaukseen voi pyrkiä kuka tahansa, mutta korkealaatuisiin kuviin vaaditaan aikaa, taitoa ja taiteellista silmää. Kuka tahansa voi valokuvata, mutta kenen tahansa kuvista ei välttämättä saa eeppistä maalausta. Jos haluatte nähdä alkuperäisen valokuvan suosittelen etsimään instagramista tilin @askokuittinen

 

Tekniseen puoleen. Kuva on ajettu läpi Fotosketcher ojelman akvarelli1 filtteristä, joka muuntaa valokuvan akvarellimaalaukseksi. Tämän jälkeen ladon alkuperäinen peltikatto piti maalata olkikatoksi vastaamaan Dihalin aikakautta ja katon edessä roikkuvien koivunoksien korjaaminen kattotyön jäljiltä vei tunteja. Päädyin luomaan uuden siveltimen. Käytän Clip studio art prota ja uusien työkalujen luominen on häkellyttävän helppoa.

Clip artin materiaaleista löytyy myös 3D mallinukke, jonka asettelu oikeaan asentoon vei tietty oman aikansa. Mallinuken istuttaminen oikeaan kohtaan tielle oli sekin pienen kikkailun takana. Lopulta loin mallinuken päälle uuden tason, värjäsin sen vaaleanharmaaksi ja säädin peittokyvyn 30-40%, näin sain läpikuultavan pohjan jossa piirtojälki näkyy selvästi. Saatuani ääriviivat piirrettyä tallensin työn vahingossa jpg muotoon, joten tasot sulautuivat yhdeksi.

 

Aloitin siis alusta. Leikkasin ensimmäisestä yrityksestäni Dihalin profiilin ja sijoitin sen uudestaan maisemaan. Nyt 3D hahmo sisältyi jpg vahinkooni, joten maalaamisesta tuli yllättävän helppoa. Piirsin uuteen tasoon uudet ääriviivat, sen alle uuteen tasoon ruiskumaalasin kankaiden värit. viimeiseen tasoon käytin märkää vesivärisivellintä lisätäkseni varjot ja saadakseni hahmon grafiikan vastaamaan akvarelliksi muutettua taustaa. Tämä toimi hyvin, mutta harjoittelun varaa toki on.

Olkikaton tein lähes kuten hahmonkin, mutta eri tekniikoita ja värejä piti todella kerrostaa ja sekoittaa. Akvarelli, ruiskumaalaus, paksu öljymaali. sekä kolme eri blendaus tekniikkaa saivat lopulta aikaan värit ja pinnan, joka miellytti silmää. Lopulta tallensin kuvan jpg muotoon, vaihdoin värikuvan harmaasävyyn filtterin avulla ja maalaus on valmis. Saattaa olla että palaan tähän vielä, mutta nyt sekä maalaus että minä lepäämme.